پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک سینا با هدف‌گذاری توسعه بانکداری تجاری در طرح راهبردی کسب‌وکار، گسترش بانکداری دیجیتال با رویکرد پلتفرمی، آمایش بهینه‌سازی شعب بانکی و سوپرمارکت مالی را برای ارائه سرویس‌ها و محصولات مشتری‌محور، متناسب با نیاز مشتریان تجاری به‌ویژه SME ها، مدنظر قرار داده است.
کد خبر: ۶۷۱۱۴

تیتر 20- طبق آمارهای غیررسمی، ۹۶ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور، جزء کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند اما فقط ۳۰ درصد تسهیلات بانکی به آنها اختصاص می‌یابد. در این رابطه، بانک سینا با هدف‌گذاری توسعه بانکداری تجاری در طرح راهبردی کسب‌وکار، گسترش بانکداری دیجیتال با رویکرد پلتفرمی، آمایش بهینه‌سازی شعب بانکی و سوپرمارکت مالی را برای ارائه سرویس‌ها و محصولات مشتری‌محور، متناسب با نیاز مشتریان تجاری به‌ویژه SMEها، مدنظر قرار داده است.


برای درک اهمیت توسعه بانکداری تجاری در بانک سینا، اشتراک معنا درباره این مفهوم، مهم است. ماموریت بانکداری تجاری، غالبا مبتنی بر ارائه سرویس‌های انباشت سپرده و اعطای تسهیلات به مشتریان است. در این بانک‌ها، با تاکید بر منابع و سرمایه‌ها و درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری، عرضه وام به کسب‌وکارهای مختلف صورت می‌گیرد.


 بانک سینا با طراحی سیستم بانکداری جامع و ارائه خدمات حضوری و آنلاین، در قالب طرح توسعه و تحول بانک، بانکداری تجاری را به عنوان یکی از حوزه‌های فعالیت خود در افق سه‌ساله تعریف کرده است. 


بانک سینا و بانکداری تجاری: راهبرد توسعه خطوط کسب‌وکار
هدف از توسعه بانکداری تجاری، تسریع فرایند طراحی و عرضه خدمات یا محصول بانکی بر اساس انتظارات و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی است که بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SME) و در وهله بعد مشتریان بزرگ را شامل می‌شود.


 بانکداری تجاری از طریق پایش وضعیت مشتریان حقوقی و فعالان اقتصادی در اصناف مختلف، با اعطای تسهیلات اعتباری و بسته‌های مالی، در قالب مقررات سیستم بانکی، با خدمات‌رسانی به مشتریان، سودآوری بانک را دنبال می‌کند. 


به طور مثال، «توسکا» یکی از طرح‌های ویژه خط کسب‌وکار بانکداری تجاری بانک سیناست که بر ارائه خدمات مالی به شرکت های فعال در بازار سرمایه متمرکز است. 


در این زمینه، چون شرکت‌های کارگزاری، وظیفه ارائه خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام را برعهده دارند، باید تسویه مالی مشتریان را روزانه انجام دهند. بنابراین برای تامین مالی، نیازمند تسهیلات با بازپرداخت کوتاه‌مدت هستند و بانک سینا با طرح توسکا این خدمت را در قالب بانکداری تجاری در اختیار آنها قرار می‌دهد.


در مجموع، چهار راهبرد بانک سینا برای توسعه خطوط کسب‌وکار از نگاه مدیران ارشد این بانک، عبارتند از:
    توسعه بانکداری تجاری برای همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط
    گسترش بانکداری خرد برای ارائه خدمت به صنوف، کسبه و مشاغل خرد 
    راه‌اندازی بانکداری اختصاصی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان
    ایجاد بانکداری اجتماعی برای عرضه خدمات بانکی به مردم، به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار


در این زمینه، قابلیت‌ها و سلایق مشتری در چهار حوزه یادشده در عرصه اجرا (کار) و بازار، رقبا و صنعت در حوزه رقابت (پیکار) و چابک‌سازی بانک از طریق تغییر و بازنگری در ساختارها، فرایندها و سیستم‌ها (ابتکار)، از مهم‌ترین سیاست‌های تحقق راهبردهای توسعه کسب‌وکار در بانک سینا به شمار می‌رود.


آمایش شعب: از راه‌اندازی تا دسترسی متوازن
آمایش شعب بانک سینا برای توسعه خطوط کسب‌وکاری این بانک، به ویژه در حوزه بانکداری تجاری و ارائه سرویس به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، از دیگر اقدامات مهم با هدف تسهیل و تسریع خدمات بانک است. اگرچه طبق آمارها، تعداد شعب بانکی در ایران، حداقل دو برابر استاندارد جهانی و بیش از 20 هزار شعبه دولتی و خصوصی را شامل می‌شود اما موضوع آمایش بهینه شعب بانکی، صرفا به معنای کاهش آنها نیست، بلکه توزیع نابرابر شعب، از چالش‌های موجود است. 


بانک سینا، ضمن توسعه متوازن شعب، متناسب با نیاز مشتریان و تنوع سرویس‌ها، جابجایی آنها را با بهره‌مندی از پتانسیل آمایشی، مدنظر قرار داده است. 


افتتاح دو شعبه جدید بانک سینا در محدوده‌ امین‌حضور و زعفرانیه تهران، در دی‌ماه سال جاری، در همین راستا صورت گرفته است. همچنین راه‌اندازی شعب سیار بانک سینا، برای ارائه خدمات در مناطق کم‌برخوردار به منظور فراهم‌سازی افتتاح حساب و استفاده از خدمات اعتباری در مناطق دورافتاده، در دست اجراست.


رویکرد پلتفرمی و اکوسیستم دیجیتال: مشتری‌محوری به جای محصول‌محوری
یکی دیگر از رویکردهای اصلی بانک سینا در طرح راهبردی کسب‌وکار، توسعه بانکداری دیجیتال برای خدمت‌رسانی آسان و فوری به مشتریان است؛ اقدامی که از طریق ارائه تسهیلات آنلاین و شبانه‌روزی به بنگاه‌های اقتصادی، با حذف فرایندهای زمان‌بر و بوروکراسی‌های رایج، به گسترش بانکداری تجاری و چابک‌سازی بانک در عرضه سرویس‌ها و محصولات بانکی می‌انجامد. 


برخورداری بانک سینا از پیشرفته‌ترین سامانه‌های بانکداری الکترونیک، مسیر گذار از سرویس‌دهی «الکترونیک» به «دیجیتال» و هدایت مشتریان به سمت خدمات غیرحضوری را هموار کرده و آن را به سمت توسعه رویکرد پلتفرمی و اکوسیستم دیجیتال سوق داده است.


 اکوسیستم بانکداری دیجیتال که از آن به بانکداری آینده نیز تعبیر می‌شود، از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بانکداری است و بانک سینا با توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نگاهی کاملا راهبردی، متعهدانه و مسئولانه به این موضوع دارد. 


در این زمینه، استراتژی بانک سینا، حرکت از مدل کسب‌وکار بانکداری سنتی یا «محصول‌محوری»، به سمت رویکرد اکوسیستمی یا «مشتری‌محوری» است. 


این بانک، تمرکز خود را به‌ویژه در بانکداری تجاری بر نیازهای SMEها، متناسب با تنگناهای اقتصادی کنونی قرار داده است. انعطاف‌پذیری، نوآوری، میزان دسترسی و شفافیت برای مشتریان، از مهم‌ترین کلیدواژه‌های بانک سینا بر اساس خواسته بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش سهم بازار این بانک است. با رویکرد اکوسیستم دیجیتال، توسعه محصولات با پایش رفتار مشتریان و شخصی‌سازی خدمات صورت می‌گیرد. 


در این زمینه، بهره‌برداری از اپلیکیشن «سیبانک»، با هدف ارائه خدمات متنوع بانکی، از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات غیرحضوری، از اقدامات مهم بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال است.


 بازارگاه «سیمارت» نیز دومین پلتفرم سرزمین هوشمند سینا و جزئی از اکوسیستم دیجیتال این بانک، با هدف ارائه خدمات ارزش‌آفرین به گروه‌های مشتریان راه‌اندازی شده است. در مجموع، بهره‌برداری از پنج پلتفرم بانکداری دیجیتال تا پایان سال، بیانگر عزم جدی این بانک برای توسعه بانکداری دیجیتال است.


سوپرمارکت مالی: مشاوره مالی به کسب‌وکارها
حرکت شعب بانک سینا به سمت بانکداری تجاری، با مفهوم «سوپرمارکت مالی» در عرصه بانکداری نوین، پیوند خورده است. از نگاه، وال‌استریت وردز، سوپرمارکت مالی، شرکت ارائه‌کننده خدمات جامع مالی است.


 به تعبیر دیکشنری مالی فارلکس، سوپرمارکت مالی یک موسسه مالی است که خدمات گسترده مالی به مشتریان ارائه می‌کند. به طور مثال، در سوپرمارکت مالی، می‌توان خدمات کارگزاری بورس، شرکت بیمه، مشاوره املاک و... را در کنار خدمات بانکی به مشتریان عرضه کرد؛ خدمات و اطلاعاتی که هم برای مشتریان، سودمند و هم برای سوپر مارکت مالی، سودآور است. 


اکنون سوال این است که ارتباط سوپرمارکت مالی با توسعه بانکداری تجاری در بانک سینا چیست؟ در پاسخ باید گفت یک بانک تجاری، سرویس حساب‌ جاری، وام و تسهیلات به کسب‌وکارها و افراد یا محصولات مالی مانند گواهی سپرده و حساب پس‌انداز ارائه می‌کند اما با استفاده از ظرفیت‌ سوپرمارکت مالی، می‌توان هنگام انجام عملیات بانکی در بانک سینا، خدمات مشاوره‌‌ای مثلا درباره امکان خرید محصولات بیمه و... به مشتریان ارائه کرد. 


توسعه سوپرمارکت مالی که از برنامه‌های بانک سینا برای پیشبرد طرح راهبردی کسب‌وکار بانک است، با مدیریت تمام دارایی‌ها در درون بانک، به تسهیل، تسریع و کارآمدی مبادلات و برنامه‌ریزی مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند و نقش یک مشاور مالی امین و آگاه را برای مشتریان ایفا می‌نماید.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز